Z NIPiP - Wywiad dlaczego warto wziąć udział w kursie "Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie”

Alina Juraszek-Basa, 33 lata pracy w zawodzie pielęgniarki, 18 lat pełniła funkcję pielęgniarki oddziałowej, od ponad 2 lat jest Przełożoną Pielęgniarek, Szpital Wojewódzki w Bielsku-Białej:

Jednym z najtrudniejszych zadań w mojej pracy jest rozmowa z chorymi. Pacjent, który z powodu choroby jest w ogromnym stresie, czuje się zagubiony i cały jego pobyt w szpitalu łączy się z negatywnymi emocjami, ze strachem, lękiem, niekiedy gniewem i agresją. Dlatego w dobrej komunikacji ważne jest przede wszystkim słuchanie, i taka rozmowa, w której nasz rozmówca czuje, że rozumiemy jego potrzeby i że chcemy mu pomóc”.

„Komunikacja interpersonalna w pielęgniarstwie to także komunikacja pomiędzy wszystkimi członkami zespołu interdyscyplinarnego która powinna być oparta na wzajemnym szacunku, zaufaniu, życzliwości, tolerancji”.

„Kurs to 100 godzin zajęć, z czego zdecydowana większość to warsztaty i treningi, realizowane pod okiem profesjonalisty, czyli wykładowczyni, którą jest psycholog”.

Barbary Wykręt, 34 lata pracy w zawodzie pielęgniarki, w tym 10 lat jako pielęgniarka oddziałowa, od 6 lat dyr. ds. pielęgniarstwa, Szpital Wojewódzki w Bielsku-Białej:

„Jednym z podstawowych elementów sformułowania diagnozy pielęgniarskiej, położniczej jest przeprowadzenie wywiadu. Dobrze przeprowadzony wywiad to w 80% dobre poznanie pacjenta, pozostałe 20% informacji o stanie zdrowia dostarcza badanie fizykalne. W naszych zawodach, które zaliczane są do zawodów zaufania publicznego, poprawna komunikacja stanowi podstawę rzetelnie wykonywanych obowiązków”.

„Powinniśmy starać się zrozumieć, jak nasze oczekiwania i reakcje wpłyną na to czy i w jaki sposób pacjent będzie współpracował w czasie badania. Autorefleksja jest ważnym narzędziem samodoskonalenia. Ocena siebie i własnych czynów pozwala spojrzeć z dystansem na nasze zachowania oraz poszukiwać odpowiedzi na pytania: „Co mogę w sobie zmienić?”, „Jakie są moje mocne, a jakie słabe strony?”.

„Istnieje wiele czynników, które zakłócają poprawną komunikację interpersonalną. Ważne, aby pielęgniarka/położna w relacjach interpersonalnych stosowała znane techniki poprawnej komunikacji oraz skutecznie wykorzystywała zdobytą wiedzę w pokonywaniu barier zakłócających porozumiewanie się”.

Całość wywiadu w październikowym numerze Magazynu Pielęgniarki i Położnej

 dostępnij na Facebooku
TwitterTweet