Nowy podręcznik "Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Wybrane zagadnienia"
Szanowni Państwo,
Uprzejmie informuję, że na rynku wydawniczym ukazało się II wydanie podręcznika pt. „Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Wybrane zagadnienia” pod redakcją dr n.med. Krystyny Piskorz-Ogórek i prof. dr hab. Macieja Kaczmarskiego. To drugie wydanie podręcznika o tym samym tytule z 2014 roku, w którym zaktualizowano treści, rozszerzono zakres tematyczny i dostosowano treści do standardów kształcenia studentów pielęgniarstwa oraz programów specjalizacji dla pielęgniarek w dziedzinie pielęgniarstwa pediatrycznego. Postawą zaproponowanych treści tematycznych była analiza standardów kształcenia dla kierunku pielęgniarstwo, studiów pierwszego i drugiego stopnia pielęgniarstwa oraz doświadczenie kliniczne i dydaktyczne autorów w kształceniu studentów. Publikacja adresowana jest przede wszystkim do studentów pielęgniarstwa.
Przedmowa
„Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne. Wybrane zagadnienia” to drugie wydanie podręcznika o tym samym tytule z 2014 r., w którym zaktualizowano poprzednie treści, rozszerzono zakres tematyczny i dostosowano treści do standardów kształcenia studentów pielęgniarstwa oraz programu specjalizacji dla pielęgniarek w dziedzinie pielęgniarstwa pediatrycznego.
Podstawą zaproponowanych treści tematycznych była analiza standardów kształcenia dla kierunków pielęgniarskich, studiów pierwszego i drugiego stopnia pielęgniarstwa oraz doświadczenie kliniczne i dydaktyczne autorów w kształceniu studentów.
Publikacja adresowana jest przede wszystkim do studentów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu, pielęgniarek pracujących w oddziałach dla dzieci, w środowisku nauczania i wychowania oraz w podstawowej opiece zdrowotnej. Treści zawarte w podręczniku zainteresują również osoby sprawujące profesjonalną opiekę nad dziećmi, np. pracowników socjalnych, psychologów, logopedów i terapeutów uczestniczących w procesie ich leczenia.
W publikacji opisano postępowanie pielęgniarskie w wybranych chorobach oraz różnych zaburzeniach zdrowotnych u pacjentów pediatrycznych. Każdy rozdział kliniczny dotyczy specyfiki chorób istotnych w pediatrii, ich epidemiologii, etiologii, objawów, diagnostyki oraz metod leczenia, a także zawiera pojęcia kliniczne związane z leczeniem.
Dodatkowo w podręczniku są zawarte rozdziały dotyczące wybranych diagnoz i interwencji pielęgniarskich u pacjentów w wybranych chorobach wieku rozwojowego.
Diagnozy pielęgniarskie i interwencje opracowano na podstawie klasyfikacji NANDA
International (NANDA-I, 2007), wyniki opieki NOC (Nursing Outcomes Classification) oraz interwencje działań pielęgniarskich NIC (Nursing Interventions Classification).
Różnica pomiędzy diagnozą lekarską a pielęgniarską polega na tym, że:
- Diagnoza lekarska skoncentrowana jest na jednostce chorobowej, natomiast interwencje lekarskie mają na celu usunięcie przyczyny choroby.
- Diagnoza pielęgniarska skupia się na rozpoznaniu odpowiedzi, czyli reakcji pacjenta na chorobę, stres lub uraz, natomiast celem interwencji pielęgniarskich jest wyeliminowanie niekorzystnej reakcji pacjenta na chorobę.
W publikacji przedstawiono również zagadnienia związane z profilaktyką w pediatrii, epidemiologią, postępowaniem z pacjentem przy przyjęciu do szpitala, wpływem choroby na rozwój dziecka, przygotowaniem dzieci i rodziców do samoopieki oraz inne wybrane zaburzenia i problemy zdrowotne występujące w populacji wieku rozwojowego.
Publikacja podzielona jest na trzy części. W części pierwszej przedstawiono szczegółowe zagadnienia dotyczące zdrowia w populacji wieku rozwojowego i opieki nad dzieckiem (m.in. wybrane problemy demograficzne i epidemiologiczne wieku rozwojowego, profilaktyka w pediatrii, hospitalizacja jako sytuacja trudna, pielęgniarska ocena stanu zdrowia dziecka, racjonalne żywienie) oraz zagadnienia kliniczne, takie jak diagnoza i interwencje pielęgniarskie.
W części drugiej obejmującej 46 rozdziałów omówiono wybrane choroby i problemy wieku rozwojowego, począwszy od chorób zagrażających życiu i zdrowiu wcześniaków i noworodków, po liczne choroby i problemy zdrowotne, z którymi borykają się pacjenci, lekarze oraz pielęgniarki m.in. choroby: alergiczne skóry i układu oddechowego, układu pokarmowego, układu krążenia oraz wiele innych, niewymienionych chorób (szczegóły w spisie treści). Omawiane rozdziały uwzględniają nie tylko terapie stosowane w poszczególnych problemach zdrowotnych wieku rozwojowego, ale także wiele szczegółów obejmujących etiologię, epidemiologię i leczenie żywieniowe.
W trzeciej części obejmującej 9 rozdziałów opisane są zaburzenia rozwojowe u dzieci i młodzieży, w tym zaburzenia somatyczne, zaburzenia postawy, zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi oraz wiele innych zagadnień (szczegóły w spisie treści).
Istotną cechą publikacji jest jej zakres tematyczny, co decyduje o jej statusie jako podręcznika podstawowego do nauki przedmiotu pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, zarówno dla studentów pielęgniarstwa, jak i w realizacji kształcenia podyplomowego.
Autorzy mają nadzieję, że podręcznik będzie przydatny pielęgniarkom pracującym w oddziałach pediatrycznych, w placówkach oświatowych i opiekuńczych, w podstawowej opiece zdrowotnej, a także osobom sprawującym profesjonalną opiekę nad dziećmi takim jak pracownicy socjalni, psycholodzy, logopedzi, pedagodzy i inni terapeuci.
Dr n. med. Krystyna Piskorz-Ogórek
Krajowy Konsultant w Dziedzinie
Pielęgniarstwa Pediatrycznego